Children speech therapy concept. Preschooler practicing correct pronunciation with a female speech therapist.

Jak ćwiczyć narządy artykulacyjne?

Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych

Przyczyną wad wymowy często jest obniżona sprawność narządów artykulacyjnych (języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego). Inną częstą przyczyną bywają także, szczególnie u dzieci młodszych, nieprawidłowe nawyki związane z połykaniem lub oddychaniem. Konieczne są w tych wszystkich wypadkach ćwiczenia motoryki narządów mowy oraz ćwiczenia prawidłowego połykania. Ćwiczenia te zalecane są każdemu dziecku w celu poprawy sprawności aparatu mowy a zatem, dla wzmocnienia terapii logopedycznej – ćwiczymy!

Poniżej prezentuję Państwu przykładowe ćwiczenia poszczególnych narządów artykulacyjnych.

Ćwiczenia te w miarę możliwości początkowo powinny być wykonywane przy kontroli wzrokowej – przed lustrem, stopniowo przechodząc do ćwiczeń bez kontroli wzroku. Większość ćwiczeń wymaga wielokrotnego powtarzania.

Ćwiczenia warg:

  • Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
  • Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
  • Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
  • Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
  • Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
  • Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
  • Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
  • Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e, u-a-i-o-e-y, o-a-y-i-u,  e-y-i-o-a-u,            u-i-y-a-o.
  • Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o,  o-i,  u-i,  a-o, e-o
  • Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
  • Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
  • Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.

Ćwiczenia policzków:

  • Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
  • Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.
  • Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
  • Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.
  • Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

Ćwiczenia języka:

  • „ Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
  • Ruchy języka w prawo i w lewo wewnątrz jamy ustnej.
  • Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.
  • „Klaskanie” całym językiem.
  • Kląskanie czubkiem językiem.
  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy otwartych ustach / żuchwa opuszczona/.
  • Język za zębami stawia kropki (tylko w jednym miejscu).
  • Ćwiczenia pionizacji języka

Ćwiczenia prawidłowego połykania:

  • Wyrobienie nawyku połykania z językiem ułożonym na wałku dziąsłowym:
  • Unoszenie języka na wałek dziąsłowy za górnymi zębami przy otwartych a następnie zamkniętych ustach.
  • Lizanie czubkiem języka wałka dziąsłowego.
  • Trzymanie czubkiem języka cukierka tik-tak przy wałku dziąsłowym, jednoczesne połykanie śliny.
  • Ćwiczenie jak wyżej z kawałeczkiem czekolady przyklejonym do wałka dziąsłowego.

 

Miłej zabawy!

Katarzyna Kulawińska, logopeda

Comments are closed.